פעילות מחקרית

להשלים

סמינר התכנית לחקר פולקלור ותרבות עממית

 

סמינר התכנית מארח הרצאות אורחים ואורחות שמגיעים לאוניברסיטה העברית וכן הרצאות מיוחדות בעלות עניין לתלמידי התכנית בעבר ובהווה. גולת הכותרת של הסמינר היא טקס הפרסים השנתי שמתקיים מדי חודש יוני.

מפגש הסמינר הקרוב

 

המרכז לחקר הפולקלור

הפרופיל המחקרי של התכנית ניזון גם ממפעלי המחקר של המרכז לחקר הפולקלור. במרכז קיימים מספר אוספים הנתונים לרשותם של תלמידים, מרצים וחוקרים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטאות אחרות ומהווים בסיס למחקרים בארץ ובחו"ל.

 

אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן ז"ל

חוקר ראשי: פרופ' שלום צבר

מרכזת הפרויקט: עוזיה קפלן

האוסף כולל יותר מ-7,000 גלויות, שיוצרו משלהי המאה התשע עשרה ועד סוף המאה העשרים, רובן במזרח אירופה ובארצות הברית ומיעוטן ביוון ובצפון אפריקה. את האוסף תרמה למרכז משפחת האספן, שחי בגרמניה, בארצות הברית, בשוודיה ובישראל, והוא כולל גלויות בנושאים כגון קהילות ומבנים יהודיים, אמנות יהודית ותשמישי קדושה, טיפוסים יהודים, כרטיסי ברכה לראש השנה, ארץ ישראל ונופיה, דיוקנאות אישים יהודים וכן אמנות כללית בנושאים יהודיים. מטרות סריקת האוסף וקִטלוגו הן בראש ובראשונה לתעד אוצר בלום של אמנות עממית יהודית ומפעל אספני מרשים ולהפוך אותו לכלי מחקרי דינמי ונגיש לחוקרי פולקלור ואמנות.

אוסף הגלויות זמין במלואו בקישור זה.

וכן באתר הספריה הלאומית, בקישור זה.

 

מפעל הפתגמים

חוקרת ראשית: פרופ' גלית חזן-רוקם

מרכזת הפרויקט: ליטל בלינקו-צבע

מפעל הפתגמים נכללו ומופתחו עד כה כ-5,000 פתגמים בעשרות לשונות המדוברות בישראל ובקהילות יהודיות. זהו מפעל מתפתח הניזון ומועשר באופן תדיר מראיונות שערכו ועורכים חוקרי המרכז ותלמידיו, ומעבודות סטודנטים בנושא המסתמכות על ראיונות, ספרים וסרטים.  עבודת המחקר, הכוללת מִחשוב הפתגמים הקיימים והוספת חדשים  וכן העלאה של הפתגמים לאתר פתוח.

 

מפעל תיעוד מגזרות הנייר היהודיות ע"ש גיזה פרנקל ז"ל 

חוקרת ראשית: פרופ' אולגה גולדברג

מרכזת הפרויקט: גבי רבי

המפעל, על שמה של חוקרת ואספנית של מגזרות נייר גיזה פרנקל, מושתת על אוסף תצלומי מגזרות נייר, ספרייה ותכתובת אישית מקצועית מעיזבונה של פרנקל. זהו ארכיון שמשולבים בו תיעוד בתצלומים ובשקופיות של מגזרות נייר מסורתיות מהמאה השמונה עשרה ועד תקופת השואה ומגזרות נייר עכשוויות בעלות אופי יהודי וכן כרטסת של 257 גוזרי נייר מסורתיים ועכשוויים (מתוכם 33 אינם ישראלים). בארכיון יש גם ספרייה מקצועית בנושאי מגזרות נייר יהודיות וכלליות במזרח אירופה. המפעל משמש בסיס למחקר לקראת עבודות סמינריוניות ולעבודות דוקטור.

 

אוספים נוספים

ברשות המרכז אוספים נוספים שתרמו משפחות בעליהם: אוסף ההומור ע"ש יעקב צדקוני ז"ל, חוקר פולקלור וממקימי חברת 'ידע-עם', הוא אוסף ממוין ומקוטלג של פרסומי בדיחות, חוברות וסדרות הומוריסטיות וכמה ספרי עיון; ארכיון 'היהודי הנודד' של יום טוב לווינסקי ז"ל, יליד פולין, ממקימי חברת 'ידע-עם', חוקר מועדי ישראל ועורך 'רשומות' ו'ידע-עם', כולל מאמרים, תמונות וראיונות בנושא 'היהודי הנודד'; ארכיונו האישי של הרב יהודה לייב אבידע (זלוטניק) ז"ל (1887–1962), איש חינוך, חוקר פולקלור יידיש ומסורות פולין, כולל מאמרים ומחקרים שלו על לשון הפתגמים ונושאים אחרים. זהו ארכיון סגור המשמש את מפעלי המרכז האחרים; אוסף משחקי ילדים משנותיה הראשונות של מדינת ישראל שתרמה זינה רגב; אוספי קלטות שמע, סרטים ותצלומים שליקטו נוי וד"ר יששכר בן-עמי ותלמידיהם בנושאים: קדושי צפון אפריקה, הרפואה העממית בעדות ישראל, מנהגי קבורה בצפון אפריקה, פולקלור של יהודי כורדיסתאן, יהודי עיראק ויהודי תימן ומסורות ריקודי עם בעדות שונות; אוסף האפמרה שתרם עו"ד דניאל יעקבזון, יליד ת"א בשנת 1924 וחבר בחבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית. האוסף מכיל כמה אלפי פריטים של תכתובות, כרטיסי ברכה לחגים ומועדים והזמנות לאירועים רשמיים בשגרירויות ואוניברסיטאות שקיבל עו"ד יעקבזון משנות הארבעים ועד ימינו. האוסף ממויין לקטגוריות נושאיות, ביניהן: "מחזור השנה", בה נכללים כרטיסי ברכה לחגי ישראל מראש השנה ועד שבועות, ולראש השנה האזרחית וחג המולד; "מעגל החיים", בה נכללים כרטיסי ברכה והזמנות להולדת תינוקות, לבר- או לבת-מצוה, לטקסי נישואין ואף ללוויות ולאזכרות; "אוניברסיטאות", בה נכללות הזמנות לכנסים, פעילויות אקדמיות, טקסים והנחת אבני פינה לאגפים חדשים של אוניברסיטאות בארץ ובחו"ל ועוד. מהווה צוהר של תרבות חומרית לפרק בתולדות מדינת ישראל ותל אביב בפרט, הווי תחום המשפטנות בה, וכן לנושאי מעגל החיים בתרבות הישראלית.

במרכז לחקר הפולקלור קיים אוסף ספרים מקצועיים ובו ספרי עיון בנושאי פולקלור יהודי והשוואתי, ספרות יפה ועיונית ביידיש ומספר ספרי קודש מארון הספרים היהודי. האוסף מורכב מספרייתו של פרופ' רפאל פטאי, שתרמו בנותיו, ד"ר ג'ניפר פטאי-שניידר ופרופ' דפנה פטאי, יחד עם קרן לתמיכה בתלמידים ובמחקר, ומחלק מספרייתו של  פרופ' דב נוי שתרם הוא עצמו. כמו כן קיימים ספרים בחקר הפתגם וספרות מחקר בתחומים אחרים של חקר הפולקלור ומדעי היהדות מספרייתה של פרופ' גלית חזן-רוקם.

פרסומים נבחרים

D.Schrire

שרירא, ד', איסוף שברי הגולה: חקר הפולקלור הציוני לנוכח השואה, הוצאת מאגנס ספרים, 2018.

 

רקמת חיים 

חזן-רוקם, ג. רקמת חיים: היצירה העממית בספרות חז"ל, מדרש האגדה הארץ-ישראלי – איכה רבה. תל אביב: עם עובד, 1996.

 

ארון הבגדים היהודי

יוהס, א. וברעם-בן יוסף, נ. (ע'). ארון הבגדים היהודי: מאוסף מוזיאון ישראל, ירושלים. ירושלים: מוזיאון ישראל, 2014.

 

 

מעשה רוקם

אבדר, כ. (ע'). מעשה רוקם: הלבוש והתכשיט במסורת יהודי תימן. תל אביב: עמותת "אעלה בתמר", 2008.

 

חזן-רוקם, ג. אדם לאדם גשר: פתגמים של יהודי גורגיה בישראל. ירושלים: מכון בן-צבי, 1993.

 

כתובה

Sabar, S. (ed.) Ketubbah: Jewish marriage contracts of the Hebrew Union College Skirball Museum and Klau Library. Philadelphia: Jewish Publication Society, 1996.

 

מעגל החיים

צבר, ש. מעגל החיים. ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, המרכז לשילוב מורשת יהדות מזרח ומכון בן-צבי, 2006.

 

אתיופיה

סלמון, ה. (ע'). אתיופיה. ירושלים: מכון בן-צבי, 2008.

 

מרקמים

סלמון, ה. ושנאן, א. מרקמים: תרבות, ספרות, פולקלור; לגלית חזן-רוקם. ירושלים: המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל, 2013.

 

THE HAYENA PEOPLE

Salamon, H. The Hyena People: Ethiopian Jews in Christian Ethiopia. Berkeley: University of California Press, 1999.

 

TALES

Hasan-Rokem, G. Tales of the Neighborhood: Jewish Narrative Dialogues in Late Antiquity. Berkeley: University of California Press, 2003.

 

Salamon, Hagar. Israel in the Making: Stickers, Stitches, and Other Critical Practices. Indiana University Press, 2017.‏

 

דוד רוטמן, דרקונים, שדים ומחוזות קסומים : על המופלא בסיפור העברי בימי הביניים. אוניברסיטת בן-גוריון, 2016.

 

 

 

 

מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי

מחקרי ירושלים לפולקלור יהודי

'מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי' הינו כתב העת היחיד בעברית העוסק במכלול תחומי הפולקלור והתרבות העממית, אשר הציב את אמות המידה של העיסוק המדעי בפולקלור בישראל. המאמרים דנים, בין היתר, בתיאוריה של פולקלור, פולקלור של קבוצות אתניות בישראל, ספרות עממית, אמנות עממית, מנהג, מאגיה, וקשרי גומלין בין ספרות לפולקלור.

למחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, לחץ כאן.

מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי באתר הוצאת מאגנס לחץ כאן.

למשלוח מאמרים עבור כתב העת: jsijfolklore@gmail.com